Artikler

Hyrdetjenesten

Hyrde uforfærdet

Ordsp 10.21 (1871)
21 Den retfærdiges Læber nære mange

Jeg vil henlede jeres opmærksomhed til 1992 oversættelsen af dette vers, som siger:

Ordsp 10.21 (1992)
Den retfærdiges læber er hyrde for mange,

Det er så vigtigt at vi forstår dette til fulde, eller der hvor vi så end er, at vi er hinandens brødre og søstre i Herren, at vi er familie, at vi hænger sammen i omsorg og kærlighed.

Men det er så vigtigt at vi er det uden fordømmelse af andre, uden at dømme dem, men at vi har Kristi sind, som også møder os uforfærdet, om det så ser nok så forfærdeligt ud, nok så mørkt, nok så syndigt og skævt.

Gud gør det krogede lige, mørket lys, giver hellighed og fjerner synden, uden at fordømme os, uden at se skævt til os, uden så meget som en tanke eller forfærdelse over som tingene ser ud.

Og det gør Jesus fordi Han er Gud, Han kender Hans egen magt, og Han har allerede en plan for det menneske Han ønsker at gribe ind for.

Men vi er jo ikke Gud, men mennesker, MEN, jeg siger alligevel: KEND DIN GUD.

Kend Jesus, kend Hans autoritet og vilje til at gøre godt i menneskers liv, Hans kærlighed og hengivenhed midt i alt mørket, midt i al synden, midt i alt det umulige, ja, midt i hele kaos.

Det kan være folk ytre sig om noget intimt, noget grænseoverskridende, hvis Jesus kan rumme den slags, så er også du kaldet til uforfærdet at lytte til folk, og tale nogle ord til udfrielse, frelse, lægedom, eller hvad Guds Ånd leder dig til.

Det kan være at de er skæve teologisk og siger ting der ikke er så heldigt, men Gud kalder dig stadigvæik til at bevare fatningen og ikke fordømme eller dømme dem.

Det kan være at de ikke vil tage imod, ja eller måske KAN de ikke tage imod, men Gud kalder dig stadigvæk til at holde ud, og arbejde nat og dag på deres sjæles frelse, i bøn, i samtale, opmunring, måske delen et ord, en oplevelse, ja overvind mørket med det gode.

Det kan være at man ikke kan gå direkte til emnerne der skal påtales, men du kan bede. Det kan være at du ikke kan sige noget der kan hjælpe, fordi du ikke har en anelse om hvad du skal sige, men du kan bede.

Ja Gud giver visdom, og hjælp til at tale, men af og til er det mere visdom at tie og istedetfor bede.

Men uanset hvad, så mød folk uforfærdet, mød dem uden at fordømme dem, mød dem uden at dømme dem, hav Kristi sind.

David taler om at tysse sin egen sjæl, det kan også være nødvendigt for os, indtil vi bliver passive i vores dom, men lyttende til Gud og hvad du kan gøre i den situation.

Fjenden kan også have invaderet en persons liv, men så KEND DIN GUD. Kend autoriteten Jesus er i dit indre, og det er VED Ham du tjener dette menneske som står foran dig.

Vær uforfærdet overfor fjenden, lad dig ikke rokke en millimeter, stå ham imod, så skal han fly fra dig.

Uanset hvad, vær uforfærdet, uanset hvad folk siger, hvordan de er, hvad de har været igennem, hvad de tænker. Fordøm dem ikke, men tænk hellere: Gud, hvordan kan du hjælpe dette menneske, og hvordan kan jeg være redskab i denne process?

Gud mangler arbejdere, høre du Ånden kalde?

Denne hjemmeside © Alpha og Omega Ministries 2018 - design: O Madsen Media